Monixx

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2011

PelleKanin, begravning & sjukdomar

Av Monixx Rose - 20 oktober 2011 12:01

Oj vad tiden går och jag har legat lite i bloggdvala den senaste tiden.

Men nu tror jag att vi är på spåret igen.


Hade ju bestämt för ett tag sen att min kusin som är en hejare och riktig fan av ökenråttor skulle få ta över våra 2 små. I utbyte emot hennes kanin Pelle som de tyvärr inte hade tiden för riktigt.

Bara det att dagen innan detta skulle ske hände en lite tråkig företeelse...

Jag höll på med middagen och ropade ner barnen att maten var klar. De kom ner o hade 2 kompisar uppe på rummet medan de skulle äta.

Rätt vad det är kommer en av dem nerspringande att Puma (våran katt) har en av råttorna i munnen!!

Alla skenar upp och då sitter Puma under sängen och plirar på råttan som sitter mitt emot henne. Får ut katten och kollar till Molly. (ökenråttan)

Inga synliga skador och verkar OK, men chockad. Hon får gå ner i buren och putsa till sig lite,

Dessvärre så dog hon 2 timmar senare. Antagligen har katten hållt för hårt i henne eller så vart hon så chockad.

Så oändligt många tårar från barnen och en sorgsen begravningsceremoni med kors & vackra blommor.

Tråkigt att det skulle hända, och vi har varit väldigt noga med att de aldrig får vara utanför buren om katten är inne.

Men troligtvis har Puma legat och sovit i nån garderob eller bakom en blomkruka som hon brukar göra, vaknat och helt enkelt bara trott att lunchen vart serverad.. huuu.

Ingen är arg eller klandrar katten, hon ser ju ingen skillnad.

Och nästa gång kanske det verkligen ÄR en mus som tagit sig in och då skulle vi ju tacka henne för att vi har henne.

Livets gång antar jag, men det var ju synd att det skulle behöva hända.

en ökenråtta kan dessvärre inte leva ensam utan behöver sällskap så det var ju tur att det var löst så att hon kunde komma till ett hem med andra ökenråttor. Annars hade hon ju oxå dött av ensamhet & sorg...


Hur som helst så hämtade v hem lille Pelle kaning, och vilken gulleplutt!

Han pussas & pussas & pussas och vill aaldrig att man ska sluta gosa med honom.

Barnen har nu börjat hoppa lite småhinder med honom och han är med på noterna den lille parveln.

Han har nog kommit till ett Pelle-paradis med massa gott godis, och massa pyssel.


      Till & med jag som har sån respekt för alla djur som bits (särskilt gnagare) är förtjust i den här lille lurvtussen.

Han breder ut sig i knäet och njuter av livet och han är bara för sööt!

Och kan springa fritt i huset och bara vara. Sina behov det sköter han när han är tillbaka i sin bur.

Gulleplutt!


Annars då? Jodå, har haft ett hav av förkylningar & febertoppar senaste tiden.

Både jag, Emma & Zebbe har legat här och ynkat stundtals.

Nu är vi alla bättre igen och idag är Zeb i skolan, jag mår bättre & imorrn är det skola för Emma igen.

Skönt!

Bara en liten otrevlig grej kvar. Vaknade i morse av att jag kände nåt skumt.

Tittade i spegeln och ser att jag har fått en blåsa på överläppen, så den stod rakt ut och jag såg mer el mindre ut som Bart simpson. Hahahaha

dessutom en förkylningsblåsa på näsan, så ja, lite suspekt känner jag mig idag.

Men ingen feber. Än i alla fall. Hoppas att det fortsätter så nu.


Nu dax att luncha lite och återgå till Wordfeud som har varit topp-sysslan här nu ett tag. 

Kräver ingen fysisk aktivitet och man kan med gott samvete ligga i soffan med en filt på bena. 


Ha en bra dag alla!  

 
 
Ingen bild

Mamma

21 oktober 2011 08:19

Ja ..du vet ju det där om katt o råtta, det känner ju alla till, men ni har lyckats att hålla dom isär länge ändå...
Ja han verkar mysig den lille kaninen, och att han har sin toa i buren och inte gör överallt är ju ett plus, sedan får vi se hur alla sladdar od klarar sig.
förkylning ja, men vi kunde bytt mot maginfluensa, ingen höjdare./kram

Monixx Rose

21 oktober 2011 22:22

Ja det var tråkigt... men med en 5-åring i huset så kan det ske konstig saker. :/
Kaninen ja, ja jag vet inte, konstigt nog har han inte visat något som helst intresse för sladdar heller. Men Emma är duktig på att kolla honom. hahaha ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monixx Rose - 30 januari 2012 23:50

Tänkte återgå till blogg.se och skapa ett nytt kono där då jag raderade mitt andra. trodde jag.... Kunde återställa det gamla då min mejladress låg kvar i systemet och sagt och gjort.   http://monixx.blogg.se                   ...

Av Monixx Rose - 30 januari 2012 00:17

Så var man tillbaka på jobbet efter en lugn ledig vecka.  Inte klokt vad veckorna springer fort bara för att man är ledig. Annars går de så saakta så sakta. :) Har vart en ganska lugn helg, i fredags åkte vi till vännerna Jennie & David o kollade...

Av Monixx Rose - 25 januari 2012 09:07


Sitter här med en god kopp kaffe & har precis lämnat tjejerna på skola och dagis.  Ska fixa en massa idag innan jobbet. Igår opererade min mamma sitt knä så fick hjälpa henne med hämtning på sjukhus och se till så hon kom hem. Får se om jag ska h...

Av Monixx Rose - 23 januari 2012 11:36


Såg igår när jag var i stallet ett par älgspår nästan alldeles brevid den öppna stalldörren.  Måste varit en nyfiken älg som vågat sig så nära. Kollade idag för att se om det fanns nya, men det gjorde det inte. Har aldrig sett det innan så det var ...

Av Monixx Rose - 23 januari 2012 09:06

Jobbhelgen äntligen slut för denna gången. Nu väntar en ganska slapp 'lagom-vecka' i Monixxmått mätt ;) Bara en kvällstur på onsdag annars ledig ända till söndag natt. Lyxigt!    Ute blev det snölandskap och skulle visst bli ganska kallt denna ...

Monixx Rose


Monixx Rose

MONIXX: Ödmjuk mamma, djurgalen, matvrak, godisgris och bor i ett stort rött hus på landet.
BOR:Utanför Nässjö nånstans i Smålands mörka skog
FAMILJ: Gitarrspelande & rallygalen make, söta kids, katt, hund och häst
ARBETE: USK
GILLAR: Musik,skriva,teckna,ordbajseri i text,das family,djuren,fiske, festa emellanåt och självklart bloggen ")
OGILLAR: Översittare,falskhet,oro
MUSIK: Guns n roses♥, Sonata Arctica,Nikki Six,Queen,Ozzy Osbourne mm. Egentligen allt från GaGa till Metallica. ;-)
MOTTO: Älska dem du kan, nå ut till dem du kan nå ut till.. Låt resten gå..

~*~ Min mejl: trollduvan@hotmail.com ~*~

Besökare

Totalt: Denna månad: Denna veckan: Dagens besökare: Härinne just nu:

Kategorier

Old Stuff

Bloggar jag läser

Leta & Finn

Glöm inte lämna ett litet avtryck! =)


Ovido - Quiz & Flashcards